Shockwave therapie Nijmegen

Soms gaan vervelende pijntjes en klachten over op een langdurige aandoening. Denk bijvoorbeeld aan hielspoor, slijmbeursontsteking of verkalking van de schouder. Wanneer gewone fysiotherapie geen verbetering meer oplevert kan shockwave therapie een goede oplossing zijn.

Shockwave therapie

Wat is shockwave therapie?

Shockwave therapie is een moderne behandeling binnen de fysiotherapie waarbij een apparaat mechanische drukgolven door het lichaam stoot. Met het apparaat is het mogelijk om diep in het lichaam te komen. De drukgolven verplaatsen een bepaalde druk door je weefsel heen om zo bij de blessure te komen. Kleine kalkfragmentjes worden vergruist die de pijn veroorzaken. Daarnaast verbeteren de drukgolven de bloedsomloop en stofwisseling voor een goed herstel.

We stellen de intensiteit van het apparaat volledig af op jouw klachten. Het is een snelle en effectieve manier om resultaat te boeken.

Fysiotherapie Brakkenstein Nijmegen - Favicon

Samen zorgen we voor herstel

Shockwave therapie is relatief nieuw en kan dus onbekend voor je zijn. We zullen dan ook alles duidelijk aan je uitleggen. We vinden het belangrijk dat jij je gehoord voelt en dat de behandeling bij je past. Met onze jarenlange ervaring kunnen wij je zeker helpen, maar jij kent je lichaam nou eenmaal het beste.

Neem contact op voor vragen of maak direct een afspraak.

Herken je deze klachten?

Met shockwave therapie behandelen we de volgende langdurige peesklachten, met of zonder verkalking:

• Hielspoor
  • Achillespees ontsteking
  • Kniepees ontsteking
  • Elleboog ontsteking
  • Schouder ontsteking
  • Slijmbeursontsteking
  • Scheenbeenklachten (shin splints)
  • Spierverrekkingen

Onderzoek van de klachten

Tijdens de eerste afspraak gaan we in gesprek en zullen we vragen stellen. Door middel van lichamelijk onderzoek zullen we kijken wat de oorzaak is van de pijn en wat de mogelijkheden zijn. We leggen alles duidelijk uit en er is ook zeker ruimte voor jouw vragen. Wanneer nodig maken we een echo om te zien wat er echt aan de hand is. En met al deze informatie komen we tot een behandelplan.

De behandeling

Wanneer we aan de slag gaan met shockwave therapie smeren we eerst wat gel op de plek die we gaan behandelen. Daarna plaatsen we de zogenaamde behandelkop precies op de plek waar de blessure zich bevindt. Je voelt een lichte druk en met de behandelkop maken we kleine ronddraaiende bewegingen. We kunnen het zo instellen dat de drukgolven diep genoeg gaan om de pijn te verhelpen. De drukgolven die het apparaat produceert zorgen er voor dat de verkalking wordt vergruist. Ook een betere doorbloeding en stofwisseling wordt gestimuleerd. Het menselijk lichaam heeft van nature een helende werking, shockwave therapie stimuleert deze helende werking.

Shockwave therapie hielspoor

Heb je last van een pijnlijke hiel, moeite met lopen, maar ook pijn als je te lang staat? Dan kan het zijn dat je last hebt van hielspoor. Dit komt bij steeds meer mensen voor. Hielspoor is een verkalking van de aanhechting tussen het bindweefsel en het hielbeen. Daardoor is de hiel minder bewegelijk en kan pijn veroorzaken. Shockwave therapie is een goede manier om de verkalking tegen te gaan en er weer voor te zorgen dat er bewegingsruimte komt in de hiel.

Shockwave therapie schouder

Pijn aan je schouder kan je dagelijks leven behoorlijk belemmeren. De pijn kan variëren van stekende tot zeurende pijn en uitstralen naar je nek, schouderbladen, elleboog of vingers. De pijn kan ontstaan door overbelasting of te veel spanning in je spieren, bijvoorbeeld door stress. Als een pees in je schouder is opgezet, of een slijmbeurs geïrriteerd, ontstaat er minder ruimte in je schouder. Daardoor kan bewegen moeilijker en pijnlijk worden. Shockwave therapie kan er voor zorgen dat je bewegingsvrijheid weer wordt hersteld. Er ontstaat weer meer ruimte waardoor de pijn weggaat en je lichaam weer goed kan functioneren.

Hoe vaak shockwave therapie

Het aantal keren dat je bij ons een shockwave behandeling krijgt hangt natuurlijk af van jouw situatie. Gemiddeld heeft iemand tussen de één en vijf behandelingen nodig. Het behandelen met het het shockwave apparaat duurt ongeveer 5 tot 10 minuten per sessie.

Shockwave therapie met fysiotherapie

Na de shockwave therapie kunnen we aan de slag met fysiotherapie. Hierin adviseren wij je hoe je kunt bewegen, aansterken en eventuele blessures in de toekomst kan voorkomen. Je mag dan ook gebruik maken van onze oefenzaal. We hebben verschillende apparaten en gewichten om mee aan de slag te gaan.

Afspraak maken Afspraak maken